Bandeninformatie

Wat is de juiste bandenspanning?

De bandenspanning is van groot belang. Niet alleen voorkomt u hiermee onnodige slijtage maar met de juiste bandenspanning blijven de optimale rij- en remeigenschappen behouden. De band kan maximaal presteren waarbij ook het risico van aquaplanning zal afnemen. Ook heeft u bij de juiste bandenspanning de minste rolweerstand. Dit verhoogt de levensduur van de band. Controleer minimaal één keer per 2 maanden uw bandespanning. Vergeet hierbij ook uw reservewiel niet.

De juiste bandenspanning voor uw auto (afhankelijk van type en uitvoering) vindt u in het instructieboekje of op een sticker die de fabrikant op de auto heeft aangebracht (Meestal op een van de deurposten van de voorportieren, aan de achterzijde van de zonneklep of aan de binnenkant van de brandstofklep).

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Het is verstandig om banden regelmatig te laten controleren door uw bandenspecialist. Door ze regelmatig te controleren kunnen defecten en/of afwijkende slijtageplekken vroegtijdig geconstateerd worden. Door het uitlijnen van de wielen, de juiste bandenspanning en het goed balanceren kan onnodige, vroege slijtage voorkomen worden.

Moderne autobanden zijn de laatste jaren sterk in kwaliteit gestegen en bieden veel bescherming tegen lekrijden. Mocht u onverhoopt toch een lekke band hebben is het noodzakelijk snel te stoppen en de band te (laten) vervangen of indien mogelijk een tijdelijke, eigen reparatie uit te voeren met het meegeleverd reparatiesetje bij uw auto. Tegenwoordig zijn nieuwe auto’s meestal niet meer standaard voorzien van een reservewiel. Eigen reparaties zijn niet bedoelt om lang mee door te rijden. U dient uw band z.s.m. door een bandenspecialist te laten beoordelen en indien mogelijk professioneel te laten repareren. Laat bij twijfel altijd een nieuwe band monteren.

De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 mm (winterbanden 4 mm). Het is echter raadzaam om de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. In de profielgroeven van een band bevinden zich slijtage-indicatoren genaamd TWI (Tread Wear Indicator). Wanneer het profiel van de band versleten is tot aan deze indicatoren heeft de band de minimale wettelijke profieldiepte bereikt.

Bepaalde factoren van buitenaf kunnen beschadigingen of schade veroorzaken aan de band. U kunt hierbij denken aan scherpe voorwerpen zoals spijkers en schroeven, maar ook stoepranden of andere obstakels. Wanneer de schade dusdanige gevolgen heeft dat het karkas van de band beschadigd of zichtbaar is moet de band vervangen worden. Laat bij twijfel altijd de band beoordelen door een bandenspecialist.

De profieldiepte van een band.

Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm restprofiel bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer. Controleer uw profieldiepte goed voordat u op wintersport gaat in een van de Europese landen met een winterbandenwetgeving. Dit kan veel problemen voorkomen. Er wordt in deze landen streng gecontroleerd op het gebruik van winterbanden én technische staat van de gemonteerde winterbanden. Bij het niet gebruiken van winterbanden kunt u mede verantwoordelijk worden gehouden voor een ongeval waarbij u betrokken bent geraakt. Ook als dit buiten uw schuld om is. Neem dus geen enkel risico.